ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344444Ключові слова:
вища освіта; освітнє середовище; студентська молодь; громадянська компетентність; компоненти громадянської компетентності; педагогічні умови.Анотація
У статті здійснено ґрунтовне дослідження багатогранної ролі освітнього середовища закладу вищої освіти у процесі формування громадянської компетентності студентської молоді. Зазначено, що сучасний університет виступає не лише осередком передачі знань, але й простором громадянського становлення та особистісного самовизначення. Проаналізовано структурні компоненти освітнього середовища університету та розкрито механізми їхнього впливу на формування активної громадянської позиції студентів. Запропоновано напрями вдосконалення освітнього простору закладу вищої освіти, котрі сприятимуть вихованню свідомого, відповідального та соціально активного громадянина.
Посилання
Glushko, O. (2023). Yevropeiska ramka osobystisnoi, sotsialnoi ta navchalnoi kliuchovoi kompetentnosti (Life Comp): kontseptualnyi vymir [European Framework of Personal, Social and Educational Key Competences (Life Comp): Conceptual Dimension]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 4, рр. 35–45. [in Ukrainian].
Dolnikova, L.V. & Goncharov, M.S. (2025). Pedahohichni pidkhody do formuvannia hromadianskoi kompetentnosti studentiv u zakladi vyshchoi osvity v period viiny [Pedagogical Approaches to the Formation of Civic Competence of Students in a Higher Education Institution during the War]. Pedagogical Academy: Scientific Notes, No. 21. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.16877898 [in Ukrainian].
Zelenska, L.D. & Soloshenko, O.M. (2025). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi pedahohichnoi osvity: vid teorii do praktyky [Formation of Civic Competence of Applicants for Higher Pedagogical Education: From Theory to Practice]. Pedagogy of the Formation of Creative Personality in Higher and General Education Schools. No. 98, рр. 103–108. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti”. [Law of Ukraine “On the Basic Principles of State Policy in the Sphere of Establishing Ukrainian National and Civic Identity”]. Government Courier dated 07.01.2023. No. 5. [in Ukrainian].
Zhadan, I.V. (2022). Hromadianska kompetentnist: sotsialni ochikuvannia i realii: monohrafiia [Civic competence: social expectations and realities: monograph]. National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Institute of Social and Political Psychology. Kropyvnytskyi, 110 p. [in Ukrainian].
Kondratska, G. (2019). Rozvytok sotsialno-hromadianskykh kompetentnostei u studentiv vyshchoi shkoly [Development of socio-civic competences in higher school students]. Young Scientist. No.11 (75), рр. 903–906. [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku hromadianskoi osvity v Ukraini (onovlena v redaktsii rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 8 zhovtnia 2022 r. № 893-r). [Concept of development of civic education in Ukraine (updated in the edition of the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 8, 2022 No. 893-r)]. Government Courier dated 09.11.2018. No. 211. [in Ukrainian].
Kravchynska, T. (2019). Formuvannia hromadianskoi kompetentnosti pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly [Formation of civic competence of a teacher of the New Ukrainian School]. Bulletin of Postgraduate Education. “Series “Pedagogical Sciences”. No. 8 (37), рр. 74–85. [in Ukrainian].
Matvienko, O.V. & Tsykhmeystruk, O.M. (2019). Hromadianski tsinnosti yak skladova hromadianskoi kompetentnosti demokratychnoho maibutnoho vchytelia [Civic values as a component of civic competence of a democratic future teacher]. Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov 108 Series 17. Theory and practice of teaching and upbringing. Kyiv: Publishing House of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. No. 31. рр. 121–126. [in Ukrainian].
Bozec, G. (2023). Making citizenship a practice? Citizenship in schools in contemporary France. En A. P. V. Kühn y G. Graiño, (Eds.). La educación cívica en España y en perspectiva internacional. Université Côte d’Azur presse. No. 12, рp. 287–306. [in English].
Brooks, E. & Villacís, J. (2023). Formar ciudadanos y ciudadanos-líderes para nuestra sociedad: renovando la educación del carácter en las universidades. To educate citizens and citizen-leaders for our society: Renewing character education in universities. Revista Española de Pedagogía, No. 81 (284), рр. 51–72. [in English].
Jónsson, Ó.P. & Garces Rodriguez, A. (2021). Educating democracy: Competences for a democratic culture. Education, Citizenship and Social Justice, No. 16(1), рр. 62–77. [in English].
López-Meseguer, R. & MínguezVallejos, R. (2024). Civic Education: a Concept Analysis [Educación cívica: análisis del concepto]. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, No. 36(2), рр. 199–217. [in English].
Naval, C., Villacís, J. L. & Ibarrola-García, S. (2022). The Transversality of Civic Learning as the Basis for Development in the University. Education Sciences, No. 12(4), 240. DOI: https:// doi.org/10.3390/educsci12040240[in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.