ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС “ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА” У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344546

Ключові слова:

технічна механіка; інтегрований курс; професійна підготовка; учителі технологій; педагоги професійного навчання; технічна підготовка; STEM-освіта; цифрові технології; компетентнісний підхід; методична інтеграція.

Анотація

У статті обґрунтовано роль інтегрованого курсу “Технічна механіка” в системі професійної підготовки майбутніх учителів технологій та педагогів професійного навчання. Наголошено, що стрімкий розвиток науки й техніки, цифровізація виробництва та впровадження STEM-освіти актуалізують потребу в якісній технічній підготовці педагогічних кадрів. Зазначено суперечності між вимогами сучасного виробництва та рівнем підготовки педагогів, які часто ґрунтуються на традиційних підходах і застарілому змісті навчальних дисциплін. Підкреслено значення інтеграції природничо-наукових і технічних знань для формування технічного мислення, професійних компетентностей та готовності до роботи в умовах інноваційного розвитку суспільства.

Проаналізовано історичний розвиток курсу “Технічна механіка” у педагогічних закладах вищої освіти, його структуру та змістові зміни. Висвітлено потенціал інтеграції дисципліни з математикою, фізикою, матеріалознавством і технологіями виробництва, а також її поєднання з методичною підготовкою студентів. Доведено, що такий підхід сприяє формуванню системного мислення, здатності застосовувати технічні знання у практичній та педагогічній діяльності, підвищує якість професійної освіти.

Окрему увагу приділено впровадженню інноваційних методів навчання: проєктних технологій, кейс-методу та STEM-підходу, а також активному використанню цифрових інструментів і віртуальних лабораторій. Це забезпечує практико-орієнтовану спрямованість курсу, формування критичного мислення, навичок моделювання, конструювання та організації навчально-виробничої діяльності.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Володимир Попович

кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Дмитро Неміров

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Honcharenko, S. & Yakovyshyn, P. (1999). Metodolohichni problemy pobudovy tekhnichnoho naukovoho znannia u zmisti zahalnotekhnichnykh dystsyplin [Methodological problems of building technical scientific knowledge in the content of general technical disciplines]. Pedagogy and psychology of vocational education, No. 4. pp. 10–17. [in Ukrainian].

Huzii, I., Kozlovskyi, Yu. & Mukan, N. (2021). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv z informatsiinoi, bibliotechnoi ta arkhivnoi spravy: intehratyvnyi pidkhid: monohrafiia [Professional training of specialists in information, library and archival affairs: an integrative approach: monograph]. (Ed.). Yu. Kozlovskyi. Lviv, 251 p. [in Ukrainian].

Hushulei, Y.M. (2000). Zahalnotekhnichna pidhotovka uchniv u protsesi trudovoho navchannia: dydaktychnyi aspekt: monohrafiia [[General technical training of students in the process of labor training: a didactic aspect: monograph]. (Ed.). H.V. Tereshchuk. Ternopil, 312 p. [in Ukrainian].

Zasiekina, T.M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia [Integration in school natural science education: theory and practice: monograph]. Kyiv, 399 p. [in Ukrainian].

Kozlovska, I.M. (2013). Formuvannia profesiinoho myslennia maibutnoho fakhivtsia: intehratyvno-kompetentnisnyi pidkhid: navch.-metod. posib. [Formation of professional thinking of a future specialist: an integrative-competence approach: teaching-methodical. manual]. Kyiv, 127 p. [in Ukrainian].

Kozlovskyi, Yu.M. & Kozlovska, I.M. (2015). Edukatsiina intehrolohiia: monohrafiia [Educational integrology: monograph]. Lviv, 357 p. [in Ukrainian].

Korets, M.S. & Nemchenko, Yu.V. (2005). Novyi format intehrovanoho kursu z tekhnichnoi mekhaniky [A new format of an integrated course in technical mechanics]. Youth & market, No. 2. pp. 36–41. [in Ukrainian].

Kurok, V.P. (2012). Inzhenerna pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia: teoriia i praktyka: monohrafiia [Engineering training of future teachers of labor training: theory and practice: monograph]. Hlukhiv, 376 p. [in Ukrainian].

Kurok, V.P. (2019). Tekhnichna mekhanika.: navch. posib. 2-he vyd., pererob. i dopov [Technical mechanics.: teaching. manual. 2nd ed., revised and supplemented]. Hlukhiv, 271 p. [in Ukrainian].

Problemy intehratsii u suchasnii profesiinii osviti: metodolohiia, teoriia, praktyka [Problems of integration in modern vocational education: methodology, theory, practice]. (Ed.). I.M. Kozlovska, Ya. M. Kmit. Lviv, 2004. 244 p. [in Ukrainian].

Slipchyshyn, L.V. (2007). Vyvchennia zahalnotekhnichnykh dystsyplin u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh: humanitarno-intehratyvnyi pidkhid: monohrafiia [Studying general technical disciplines in vocational educational institutions: a humanitarian-integrative approach: monograph]. Lviv, 256 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті