ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС “ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА” У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344546Ключові слова:
технічна механіка; інтегрований курс; професійна підготовка; учителі технологій; педагоги професійного навчання; технічна підготовка; STEM-освіта; цифрові технології; компетентнісний підхід; методична інтеграція.Анотація
У статті обґрунтовано роль інтегрованого курсу “Технічна механіка” в системі професійної підготовки майбутніх учителів технологій та педагогів професійного навчання. Наголошено, що стрімкий розвиток науки й техніки, цифровізація виробництва та впровадження STEM-освіти актуалізують потребу в якісній технічній підготовці педагогічних кадрів. Зазначено суперечності між вимогами сучасного виробництва та рівнем підготовки педагогів, які часто ґрунтуються на традиційних підходах і застарілому змісті навчальних дисциплін. Підкреслено значення інтеграції природничо-наукових і технічних знань для формування технічного мислення, професійних компетентностей та готовності до роботи в умовах інноваційного розвитку суспільства.
Проаналізовано історичний розвиток курсу “Технічна механіка” у педагогічних закладах вищої освіти, його структуру та змістові зміни. Висвітлено потенціал інтеграції дисципліни з математикою, фізикою, матеріалознавством і технологіями виробництва, а також її поєднання з методичною підготовкою студентів. Доведено, що такий підхід сприяє формуванню системного мислення, здатності застосовувати технічні знання у практичній та педагогічній діяльності, підвищує якість професійної освіти.
Окрему увагу приділено впровадженню інноваційних методів навчання: проєктних технологій, кейс-методу та STEM-підходу, а також активному використанню цифрових інструментів і віртуальних лабораторій. Це забезпечує практико-орієнтовану спрямованість курсу, формування критичного мислення, навичок моделювання, конструювання та організації навчально-виробничої діяльності.
Посилання
Honcharenko, S. & Yakovyshyn, P. (1999). Metodolohichni problemy pobudovy tekhnichnoho naukovoho znannia u zmisti zahalnotekhnichnykh dystsyplin [Methodological problems of building technical scientific knowledge in the content of general technical disciplines]. Pedagogy and psychology of vocational education, No. 4. pp. 10–17. [in Ukrainian].
Huzii, I., Kozlovskyi, Yu. & Mukan, N. (2021). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv z informatsiinoi, bibliotechnoi ta arkhivnoi spravy: intehratyvnyi pidkhid: monohrafiia [Professional training of specialists in information, library and archival affairs: an integrative approach: monograph]. (Ed.). Yu. Kozlovskyi. Lviv, 251 p. [in Ukrainian].
Hushulei, Y.M. (2000). Zahalnotekhnichna pidhotovka uchniv u protsesi trudovoho navchannia: dydaktychnyi aspekt: monohrafiia [[General technical training of students in the process of labor training: a didactic aspect: monograph]. (Ed.). H.V. Tereshchuk. Ternopil, 312 p. [in Ukrainian].
Zasiekina, T.M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia [Integration in school natural science education: theory and practice: monograph]. Kyiv, 399 p. [in Ukrainian].
Kozlovska, I.M. (2013). Formuvannia profesiinoho myslennia maibutnoho fakhivtsia: intehratyvno-kompetentnisnyi pidkhid: navch.-metod. posib. [Formation of professional thinking of a future specialist: an integrative-competence approach: teaching-methodical. manual]. Kyiv, 127 p. [in Ukrainian].
Kozlovskyi, Yu.M. & Kozlovska, I.M. (2015). Edukatsiina intehrolohiia: monohrafiia [Educational integrology: monograph]. Lviv, 357 p. [in Ukrainian].
Korets, M.S. & Nemchenko, Yu.V. (2005). Novyi format intehrovanoho kursu z tekhnichnoi mekhaniky [A new format of an integrated course in technical mechanics]. Youth & market, No. 2. pp. 36–41. [in Ukrainian].
Kurok, V.P. (2012). Inzhenerna pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia: teoriia i praktyka: monohrafiia [Engineering training of future teachers of labor training: theory and practice: monograph]. Hlukhiv, 376 p. [in Ukrainian].
Kurok, V.P. (2019). Tekhnichna mekhanika.: navch. posib. 2-he vyd., pererob. i dopov [Technical mechanics.: teaching. manual. 2nd ed., revised and supplemented]. Hlukhiv, 271 p. [in Ukrainian].
Problemy intehratsii u suchasnii profesiinii osviti: metodolohiia, teoriia, praktyka [Problems of integration in modern vocational education: methodology, theory, practice]. (Ed.). I.M. Kozlovska, Ya. M. Kmit. Lviv, 2004. 244 p. [in Ukrainian].
Slipchyshyn, L.V. (2007). Vyvchennia zahalnotekhnichnykh dystsyplin u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh: humanitarno-intehratyvnyi pidkhid: monohrafiia [Studying general technical disciplines in vocational educational institutions: a humanitarian-integrative approach: monograph]. Lviv, 256 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.