АРТ-ПЕДАГОГІКА ЯК ЗАСІБ ПІДГОТОВКИ CУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344551

Ключові слова:

арт-педагогіка; арт-освіта; арт-терапія; мистецтво; заклад вищої освіти; підготовка майбутніх учителів; професійна підготовка; студентська молодь.

Анотація

У статті з’ясовано важливість арт-педагогіки (арт-освіти й арт-терапії) як важливих складових підготовки майбутнього вчителя у педагогічних закладах вищої освіти. Визначено сутність понять “арт-педагогіка”, “арт-освіта” й “арт-терапія”, що увиразнюють мистецтво як засіб впливу на виховний, навчальний, розвивальний і лікувальний потенціал майбутніх педагогів. Виокремлено два різні за змістом напрями розглядуваної інноваційної освітньої технології – “арт-освіта” й “арт-терапія”. Наголошено, що поняття “арт-освіта” включає навчання мистецтвом через систему теоретичних знань і практичних дій, спрямованих на розвиток особистості засобами мистецтва (образотворчого, театрального, музичного, хореографічного).

Серед основних арт-освітніх технологій увиразнено певні види мистецтв (образотворче, музичне, театральне, літературне, мультимедійне, кіномистецтво) та арт-освітньої діяльності у ЗВО (образотворення, художнє працетворення, музикотворення, танцетворення, театротворення). Підкреслено суттєву відмінність арт-терапії від арт-освіти, що полягає у специфіці основного виду діяльності педагога, психологічній корекції, тобто лікуванні мистецтвом, творчістю.

Визначено такі основні види арт-терапії, як: ізотерапія, кольоротерапія, музикотерапія, пісочна терапія, відеотерапія, денс-, фото-, ігротерапія, казкотерапія, бібліотерапія, драматерапія, імаготерапія. Відстежено спільну мету арт-освіти й арт-терапії: створення умов для емоційного самовираження та реалізації внутрішнього творчого потенціалу студентів через мистецьку діяльність та розвиток їхніх морально-естетичних якостей.

Акцентовано, що сучасна школа  потребує не просто вчителя, а теоретично активного і практично інноваційного ментора, коучера, який гнучко реагує на зміни в освіті, постійно самовдосконалюється, інтегрує теорію з практикою, уводить мистецтво до змісту навчальних предметів задля успішного розвитку й мобільності учня. Наголошено, що арт-педагогіка в освітньому процесі ЗВО охоплює безліч мистецьких форм, активізуючи естетичне сприйняття, креативне мислення, емоційну чутливість і соціальну “відкритість” здобувачів освіти. Завдяки застосуванню мистецтва як універсального засобу комунікації арт-педагогіка дає змогу сучасній молоді вільно виражати себе, опановувати нові моделі поведінки, усвідомлювати власну культурну ідентичність.

Біографії авторів

Віолета Городиська

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Іван Нищак

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Horodyska, V.V. (2025). Metodyka art-osvity ditei doshkilnoho viku : metodychni rekomendatsii do seminarskykh zaniat [Methodology of art education of preschool children: methodical recommendations for seminar classes]. Drohobych, 168 p. [in Ukrainian].

Derkach, O.O. (2010). Art-pedahohika yak innovatsiina tekhnolohiia osobystisno-oriientovanoho navchannia ta vykhovannia [Art pedagogy as an innovative technology of person-oriented learning and upbringing]. Available at: http://akord.at.ua/publ/statti_2/art_pedagogika_jak_inn ovacijna_tekhnologija_osobistisno_orientovanogo_navch annja_ta_vikhovannja/3-1-0-4 [in Ukrainian].

Derkach, O.O. (2015). Vykhovnyi potentsial art-pedahohiky yak obiekt naukovo-pedahohichnoi refleksii [The educational potential of art pedagogy as an object of scientific and pedagogical reflection]. The space of art therapy: The art of life: Materials of the 12th International interdisciplinary scientific and practical conference (Kyiv, February 27-28, 2015) / by science. ed. A.P. Chuprikova, L.A. Naidyonova, O.A. Breusenko-Kuznetsova, O.L. Voznesenska, O.M. Sknar. Kyiv, pp. 18–25. [in Ukrainian].

Dmytriieva, I., Ivanenko, A. & Odynchenko, L. (2023). Artpedahohika yak suchasnyi pedahohichnyi napriam u spetsialnii osviti [Art pedagogy as a modern pedagogical direction in special education]. Humanization of the educational process. No. 1 (103). pp. 241–250. [in Ukrainian].

Zameliuk, M.I. & Milishchuk, S.O. (2018). Art-pedahohika yak zasib rozvytku tvorchoi uiavy u ditei doshkilnoho viku [Art pedagogy as a means of developing creative imagination in preschool children]. A young scientist. No. 12.1 (64.1). pp. 50–54. [in Ukrainian].

Leshchenko, M.P. (2005). Pedahohichna maisternist uchytelia v alternatyvnykh formakh navchannia : doroha do dytiachykh serdets [Pedagogical mastery of the teacher in alternative forms of education: the road to children's hearts]. Visnyk Zhytomyr State University named after Ivan Franko. No. 24. pp. 12–17. [in Ukrainian].

Otych, O.M. (2010). Pedahohika mystetstva u systemi mystetskykh subdystsyplin pedahohiky (porivnialnyi analiz kontseptualnykh zasad) [Art pedagogy in the system of art subdisciplines of pedagogy (comparative analysis of conceptual foundations)]. Art education in Ukraine: theory and practice / O.P. Rudnytska [etc.]; general ed. O.V. Mykhailychenko, editor G.Yu. Nikolai Sumy, 255 p. pp. 35–66. [in Ukrainian].

Padalka, H. (2017). Pedahohika mystetstva : Dominantni aspekty rozvytku [Art pedagogy: dominant aspects of development]. Proceedings. Series: Pedagogical sciences. Kropyvnytskyi, Vol. 152. pp. 31–37. [in Ukrainian].

Polovina, O. & Kondratets, I. (2022). Artosvita : navch.-metod. posib. [Artosvit: educational method. Manual]. Kyiv, 556 p. [in Ukrainian].

Ratushynska, A. (2016). Art-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Art-pedagogical support of professional training of the future teacher]. Problems of modern teacher training. No. 13. pp. 116–124. [in Ukrainian].

Rudnytska, O.P. (2022). Psykholoho-pedahohichni problemy zahalnoi ta mystetskoi osvity [Psychological and pedagogical problems of general and art education]. Art in personality development: a monograph / edited by N.G. Nichkalo. Chernivtsi, pp. 36–54. [in Ukrainian].

Soroka, O. (2011). Art-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv [Art-pedagogical support of younger schoolchildren]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work. Issue 22. pp. 152–155. [in Ukrainian].

Stelmakhovych, M.H. (1996). Ukrainska rodynna pedahohika [Ukrainian family pedagogy: teacher. Manual]. Kyiv, 288 p. [in Ukrainian].

Tadeush, O.M. (2018). Artpedahohika yak polifunktsionalna tekhnolohiia navchannia, vykhovannia ta rozvytku osobystosti [Art pedagogy as a multifunctional technology of learning, education and personality development]. Proceedings. No. 170. pp. 118–122. [in Ukrainian].

Shulzhenko, O. (2019). Efektyvnist vykorystannia zasobu art-pedahohiky v zakladakh vyshchoi osvity [The effectiveness of the use of art pedagogy in institutions of higher education]. A young scientist. No. 8 (72). pp. 260–263. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті