АРТ-ПЕДАГОГІКА ЯК ЗАСІБ ПІДГОТОВКИ CУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344551Ключові слова:
арт-педагогіка; арт-освіта; арт-терапія; мистецтво; заклад вищої освіти; підготовка майбутніх учителів; професійна підготовка; студентська молодь.Анотація
У статті з’ясовано важливість арт-педагогіки (арт-освіти й арт-терапії) як важливих складових підготовки майбутнього вчителя у педагогічних закладах вищої освіти. Визначено сутність понять “арт-педагогіка”, “арт-освіта” й “арт-терапія”, що увиразнюють мистецтво як засіб впливу на виховний, навчальний, розвивальний і лікувальний потенціал майбутніх педагогів. Виокремлено два різні за змістом напрями розглядуваної інноваційної освітньої технології – “арт-освіта” й “арт-терапія”. Наголошено, що поняття “арт-освіта” включає навчання мистецтвом через систему теоретичних знань і практичних дій, спрямованих на розвиток особистості засобами мистецтва (образотворчого, театрального, музичного, хореографічного).
Серед основних арт-освітніх технологій увиразнено певні види мистецтв (образотворче, музичне, театральне, літературне, мультимедійне, кіномистецтво) та арт-освітньої діяльності у ЗВО (образотворення, художнє працетворення, музикотворення, танцетворення, театротворення). Підкреслено суттєву відмінність арт-терапії від арт-освіти, що полягає у специфіці основного виду діяльності педагога, психологічній корекції, тобто лікуванні мистецтвом, творчістю.
Визначено такі основні види арт-терапії, як: ізотерапія, кольоротерапія, музикотерапія, пісочна терапія, відеотерапія, денс-, фото-, ігротерапія, казкотерапія, бібліотерапія, драматерапія, імаготерапія. Відстежено спільну мету арт-освіти й арт-терапії: створення умов для емоційного самовираження та реалізації внутрішнього творчого потенціалу студентів через мистецьку діяльність та розвиток їхніх морально-естетичних якостей.
Акцентовано, що сучасна школа потребує не просто вчителя, а теоретично активного і практично інноваційного ментора, коучера, який гнучко реагує на зміни в освіті, постійно самовдосконалюється, інтегрує теорію з практикою, уводить мистецтво до змісту навчальних предметів задля успішного розвитку й мобільності учня. Наголошено, що арт-педагогіка в освітньому процесі ЗВО охоплює безліч мистецьких форм, активізуючи естетичне сприйняття, креативне мислення, емоційну чутливість і соціальну “відкритість” здобувачів освіти. Завдяки застосуванню мистецтва як універсального засобу комунікації арт-педагогіка дає змогу сучасній молоді вільно виражати себе, опановувати нові моделі поведінки, усвідомлювати власну культурну ідентичність.
Посилання
Horodyska, V.V. (2025). Metodyka art-osvity ditei doshkilnoho viku : metodychni rekomendatsii do seminarskykh zaniat [Methodology of art education of preschool children: methodical recommendations for seminar classes]. Drohobych, 168 p. [in Ukrainian].
Derkach, O.O. (2010). Art-pedahohika yak innovatsiina tekhnolohiia osobystisno-oriientovanoho navchannia ta vykhovannia [Art pedagogy as an innovative technology of person-oriented learning and upbringing]. Available at: http://akord.at.ua/publ/statti_2/art_pedagogika_jak_inn ovacijna_tekhnologija_osobistisno_orientovanogo_navch annja_ta_vikhovannja/3-1-0-4 [in Ukrainian].
Derkach, O.O. (2015). Vykhovnyi potentsial art-pedahohiky yak obiekt naukovo-pedahohichnoi refleksii [The educational potential of art pedagogy as an object of scientific and pedagogical reflection]. The space of art therapy: The art of life: Materials of the 12th International interdisciplinary scientific and practical conference (Kyiv, February 27-28, 2015) / by science. ed. A.P. Chuprikova, L.A. Naidyonova, O.A. Breusenko-Kuznetsova, O.L. Voznesenska, O.M. Sknar. Kyiv, pp. 18–25. [in Ukrainian].
Dmytriieva, I., Ivanenko, A. & Odynchenko, L. (2023). Artpedahohika yak suchasnyi pedahohichnyi napriam u spetsialnii osviti [Art pedagogy as a modern pedagogical direction in special education]. Humanization of the educational process. No. 1 (103). pp. 241–250. [in Ukrainian].
Zameliuk, M.I. & Milishchuk, S.O. (2018). Art-pedahohika yak zasib rozvytku tvorchoi uiavy u ditei doshkilnoho viku [Art pedagogy as a means of developing creative imagination in preschool children]. A young scientist. No. 12.1 (64.1). pp. 50–54. [in Ukrainian].
Leshchenko, M.P. (2005). Pedahohichna maisternist uchytelia v alternatyvnykh formakh navchannia : doroha do dytiachykh serdets [Pedagogical mastery of the teacher in alternative forms of education: the road to children's hearts]. Visnyk Zhytomyr State University named after Ivan Franko. No. 24. pp. 12–17. [in Ukrainian].
Otych, O.M. (2010). Pedahohika mystetstva u systemi mystetskykh subdystsyplin pedahohiky (porivnialnyi analiz kontseptualnykh zasad) [Art pedagogy in the system of art subdisciplines of pedagogy (comparative analysis of conceptual foundations)]. Art education in Ukraine: theory and practice / O.P. Rudnytska [etc.]; general ed. O.V. Mykhailychenko, editor G.Yu. Nikolai Sumy, 255 p. pp. 35–66. [in Ukrainian].
Padalka, H. (2017). Pedahohika mystetstva : Dominantni aspekty rozvytku [Art pedagogy: dominant aspects of development]. Proceedings. Series: Pedagogical sciences. Kropyvnytskyi, Vol. 152. pp. 31–37. [in Ukrainian].
Polovina, O. & Kondratets, I. (2022). Artosvita : navch.-metod. posib. [Artosvit: educational method. Manual]. Kyiv, 556 p. [in Ukrainian].
Ratushynska, A. (2016). Art-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Art-pedagogical support of professional training of the future teacher]. Problems of modern teacher training. No. 13. pp. 116–124. [in Ukrainian].
Rudnytska, O.P. (2022). Psykholoho-pedahohichni problemy zahalnoi ta mystetskoi osvity [Psychological and pedagogical problems of general and art education]. Art in personality development: a monograph / edited by N.G. Nichkalo. Chernivtsi, pp. 36–54. [in Ukrainian].
Soroka, O. (2011). Art-pedahohichnyi suprovid molodshykh shkoliariv [Art-pedagogical support of younger schoolchildren]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work. Issue 22. pp. 152–155. [in Ukrainian].
Stelmakhovych, M.H. (1996). Ukrainska rodynna pedahohika [Ukrainian family pedagogy: teacher. Manual]. Kyiv, 288 p. [in Ukrainian].
Tadeush, O.M. (2018). Artpedahohika yak polifunktsionalna tekhnolohiia navchannia, vykhovannia ta rozvytku osobystosti [Art pedagogy as a multifunctional technology of learning, education and personality development]. Proceedings. No. 170. pp. 118–122. [in Ukrainian].
Shulzhenko, O. (2019). Efektyvnist vykorystannia zasobu art-pedahohiky v zakladakh vyshchoi osvity [The effectiveness of the use of art pedagogy in institutions of higher education]. A young scientist. No. 8 (72). pp. 260–263. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.