ТОЛЕРАНТНІСТЬ ЯК КОМПЕТЕНЦІЯ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344560

Ключові слова:

толерантність; педагогічна толерантність; компетентність педагога; гуманістичні принципи.

Анотація

У статті визначено шляхи професійного розвитку педагога в сучасних кризових умовах нашого суспільства. Виокремлено проблему виховання толерантності у процесі підготовки майбутніх освітян в процесі організації продуктивної навчальної та виховної діяльності. Актуалізовано питання поваги до особистості, яка встановлюється та розвивається в непростих сучасних умовах нашої дійсності. Підкреслено провідну роль педагога на вплив та світогляд дитини, починаючи з дошкільного дитинства до періоду дорослішання. Визначено завдання компетентнісного підходу у формуванні іміджу педагога. Охарактеризовано вимоги до педагога в процесі саморозвитку й під час навчання у вищій школі для формування педагогічної толерантності. Подано перспективу для створення траєкторії професійного зростання педагога як організатора освітнього процесу на гуманістичних засадах. Для обговорення виокремлено способи та шляхи удосконалення освітньої компетенції майбутнього педагога в процесі навчання у вищій школі. Для педагогів, які прагнуть саморозвитку запропоновано систему застосування практичних та теоретичних прийомів, які сприяють формуванню толерантного світогляду у підготовці до професійної діяльності. Зосереджено увагу на шляхи інтеграції знань, умінь та вироблення навичок у побудові стратегії власного саморозвитку педагога. Подано власні судження щодо важливості толерантності у професійній діяльності педагога як особистості, як організатора освітнього процесу, як носія соціальних цінностей.

Біографії авторів

Надія Дудник

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Олександра Свйонтик

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Андрій Дмитришин

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Dokukina, O. (2008). Tolerantnist u vykhovanni. Entsyklopediya svity [Tolerance in education. Encyclopedia of education]. (Ed.). V. Kremen. Kyiv, pp. 912–913. [in Ukrainian].

Dovga, T. (2014). Pedahohichna tolerantnist yak oznaka imidzhovoyi pozytsiyi vchytelya-vykhovatelya [Pedagogical tolerance as a sign of the image position of a teacher-educator]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelya. No. 10 (2). pp. 138–145. [in Ukrainian].

Drach, I. (2012). Pedahohichna tolerantnist yak oznaka imidzhovoyi pozytsiyi vchytelya-vykhovatelya. [Basic approaches to determining the professional competence of a teacher]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, No. 32. pp. 9–14. [in Ukrainian].

Zakon Ukrayiny “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Available at: https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-54.htm [in Ukrainian].

Zyazyun, I. (2004). Pedahohichna maysternist [Pedagogical mastery]. Textbook. I.A. Zyazyun, L.V. Kramushchenko, I.F. Kryvonos. Kyiv, 422 p. [in Ukrainian].

Konstytutsiya Ukrayiny. Prava, svobody ta oboviazky lyudyny i hromadyanyna [Constitution of Ukraine. Rights, freedoms and duties of man and citizen]. Available at: https://www.president.gov.ua/ua/documents/constitution/konstituciya-ukrayini-rozdil-ii [in Ukrainian].

“Oberezhno: dytyna!”: V.O. Sukhomlynskyy pro vazhkykh ditey [“Be careful: a child!”: V.O. Sukhomlynsky about difficult children]. Thematic collection. Compiled by T.V. Filimonov; scientific editor prof. O.V. Sukhomlynska. Lugansk, 2008. 264 p. [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2014). Vchymosya tolerantnosti. [Let’s learn tolerance]. Primary school teacher. No. 9(16). pp. 4–8. [in Ukrainian].

Chotyry taktyky pedahohichnoyi pidtrymky dytyny [Four tactics of pedagogical support of the child: teaching-methodical manual]. (Ed.). A. Rusakov, N. Kasitsyna. Kyiv, 2006. 112 p. [in Ukrainian].

Formuvannya tsinnostey osobystosti: yevropeyskyy vektor i natsionalnyy kontekst [Formation of personal values: European vector and national context]. Collection of materials of the international scientific and practical conference. General editor: Maria Chepil. Drohobych, 2017. 290 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті