СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ІНТЕГРАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344563

Ключові слова:

інклюзія; інтеграція; соціально-педагогічний аспект; діти з особливими освітніми потребами; освітній простір; соціалізація; інклюзивне середовище; самореалізація.

Анотація

У статті розглянуто соціально-педагогічні основи інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в сучасний освітній простір. Здійснено аналіз наукових підходів до проблеми інклюзії та інтеграції, визначено особливості соціалізації дітей з обмеженими можливостями у процесі навчання. Особливу увагу приділено ролі педагогів, батьків та соціально-психологічних служб у створенні сприятливих умов для навчання, розвитку та виховання таких учнів. Підкреслено значення інклюзивного середовища як чинника формування соціальної активності, комунікативних навичок, позитивної самооцінки та готовності до подальшої інтеграції у суспільство.

Біографії авторів

Ірина Фаловська

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки, психології та методики початкової освіти КЗВО “Луцький педагогічний коледж” Волинської обласної ради

Володимир Товстоган

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу “Херсонська академія неперервної освіти”

Марина Лемещук

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Hordiienko, N.M. (2014). Doslidzhennia sotsializatsii osib z osoblyvymy potrebamy v umovakh navchalno-reabilitatsiinoho tsentru [Research on the socialization of people with special needs in an educational and rehabilitation center]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology. Series 19. Vol. 25. pp. 26–35 [in Ukrainian].

Hryntsiv, M.V. (2019). Sotsialni aspekty inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Social aspects of inclusive education of children with special educational needs]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology. Series 19. pp. 79–84. [in Ukrainian].

Zvierieva, I.D. (2012). Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedia for social professionals]. Kyiv-Simferopol, 563 p. [in Ukrainian].

Konopliasta, S.Iu. & Bielova, O.B. (2021). Aktualni problemy intehratsii v osviti ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v Ukraini [Current issues of integration in the education of children with special educational needs in Ukraine]. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. No. 2(5). pp.103–112 [in Ukrainian].

Maranchak, R.S., Vasylenko, O.M. (2013). Inkliuzyvna osvita yak odna iz umov sotsialnoi adaptatsii ditei z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education as one of the conditions for social adaptation of children with special needs]. Collection of scientific papers of the Khmelnytskiy Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”. No. 2. pp. 128–132. [in Ukrainian].

Palyliulko, O.M. (2017). Shliakhy pokrashennia reabilitatsii ditei z osoblyvymy potrebamy [Ways to improve the rehabilitation of children with special needs]. Innovatsii partnerskoi vzaiemodii osvity, ekonomiky ta sotsialnoho zakhystu v umovakh inkliuzii ta prahmatychnoi reabilitatsii sotsiumu: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kamianets-Podilskyi, 24–25 kvitnia 2017 r.). – Innovations of partnership interaction of education, economy and social protection in the conditions of inclusion and pragmatic rehabilitation of society: materials of the International scientific and practical conference (Kamyanets-Podilskiy, April 24–25, 2017). Vol. 2. pp. 236–237. [in Ukrainian].

Sabat, N. (2008). Sotsialno-pedahohichnyi aspekt inkliuzyvnoho navchannia [Socio-pedagogical aspect of inclusive education]. Social educator, No. 3. pp. 42–46. [in Ukrainian].

Sobolevska, I. (2004). Osoblyvosti sotsializatsii rozvytku uchniv iz spetsialnymy potrebamy [Peculiarities of socialization of development of students with special needs]. Visnyk of the Lviv University. Series Pedagogics. Vol. 18. pp. 172–175. [in Ukrainian].

Shabaieva, N.S. (2021). Sotsialno-pedahohichnyi aspekt sotsializatsii ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh osvitnoho seredovyshcha [Socio-pedagogical aspect of socialization of children with special needs in the educational environment]. Bulletin of the Luhansk National Taras Shevchenko University: Pedagogical sciences. No. 1 (339). part. 2. pp. 18–25. [in Ukrainian].

Shevchenko, V.M. & Synov, V.M. (2024). Intehratsiia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v sotsialne seredovyshche v suchasnykh umovakh [Integration of children with special educational needs into the social environment in modern conditions]. Inclusion and Diversity. Vol. 3. pp. 92–96. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті