СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ІНТЕГРАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344563Ключові слова:
інклюзія; інтеграція; соціально-педагогічний аспект; діти з особливими освітніми потребами; освітній простір; соціалізація; інклюзивне середовище; самореалізація.Анотація
У статті розглянуто соціально-педагогічні основи інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в сучасний освітній простір. Здійснено аналіз наукових підходів до проблеми інклюзії та інтеграції, визначено особливості соціалізації дітей з обмеженими можливостями у процесі навчання. Особливу увагу приділено ролі педагогів, батьків та соціально-психологічних служб у створенні сприятливих умов для навчання, розвитку та виховання таких учнів. Підкреслено значення інклюзивного середовища як чинника формування соціальної активності, комунікативних навичок, позитивної самооцінки та готовності до подальшої інтеграції у суспільство.
Посилання
Hordiienko, N.M. (2014). Doslidzhennia sotsializatsii osib z osoblyvymy potrebamy v umovakh navchalno-reabilitatsiinoho tsentru [Research on the socialization of people with special needs in an educational and rehabilitation center]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology. Series 19. Vol. 25. pp. 26–35 [in Ukrainian].
Hryntsiv, M.V. (2019). Sotsialni aspekty inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Social aspects of inclusive education of children with special educational needs]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology. Series 19. pp. 79–84. [in Ukrainian].
Zvierieva, I.D. (2012). Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedia for social professionals]. Kyiv-Simferopol, 563 p. [in Ukrainian].
Konopliasta, S.Iu. & Bielova, O.B. (2021). Aktualni problemy intehratsii v osviti ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v Ukraini [Current issues of integration in the education of children with special educational needs in Ukraine]. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. No. 2(5). pp.103–112 [in Ukrainian].
Maranchak, R.S., Vasylenko, O.M. (2013). Inkliuzyvna osvita yak odna iz umov sotsialnoi adaptatsii ditei z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education as one of the conditions for social adaptation of children with special needs]. Collection of scientific papers of the Khmelnytskiy Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”. No. 2. pp. 128–132. [in Ukrainian].
Palyliulko, O.M. (2017). Shliakhy pokrashennia reabilitatsii ditei z osoblyvymy potrebamy [Ways to improve the rehabilitation of children with special needs]. Innovatsii partnerskoi vzaiemodii osvity, ekonomiky ta sotsialnoho zakhystu v umovakh inkliuzii ta prahmatychnoi reabilitatsii sotsiumu: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kamianets-Podilskyi, 24–25 kvitnia 2017 r.). – Innovations of partnership interaction of education, economy and social protection in the conditions of inclusion and pragmatic rehabilitation of society: materials of the International scientific and practical conference (Kamyanets-Podilskiy, April 24–25, 2017). Vol. 2. pp. 236–237. [in Ukrainian].
Sabat, N. (2008). Sotsialno-pedahohichnyi aspekt inkliuzyvnoho navchannia [Socio-pedagogical aspect of inclusive education]. Social educator, No. 3. pp. 42–46. [in Ukrainian].
Sobolevska, I. (2004). Osoblyvosti sotsializatsii rozvytku uchniv iz spetsialnymy potrebamy [Peculiarities of socialization of development of students with special needs]. Visnyk of the Lviv University. Series Pedagogics. Vol. 18. pp. 172–175. [in Ukrainian].
Shabaieva, N.S. (2021). Sotsialno-pedahohichnyi aspekt sotsializatsii ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh osvitnoho seredovyshcha [Socio-pedagogical aspect of socialization of children with special needs in the educational environment]. Bulletin of the Luhansk National Taras Shevchenko University: Pedagogical sciences. No. 1 (339). part. 2. pp. 18–25. [in Ukrainian].
Shevchenko, V.M. & Synov, V.M. (2024). Intehratsiia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v sotsialne seredovyshche v suchasnykh umovakh [Integration of children with special educational needs into the social environment in modern conditions]. Inclusion and Diversity. Vol. 3. pp. 92–96. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.