ІНТЕГРАТИВНИЙ ПІДХІД ДО РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В ЛОГОПСИХОЛОГІЧНІЙ КОРЕКЦІЇ ОНТОГЕНЕТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344565Ключові слова:
рання діагностика; сензитивні періоди; мовленнєвий розвиток; когнітивна регуляція; міждисциплінарна взаємодія; нейропсихологічна стимуляція; формування мовленнєвої функції.Анотація
Актуальність дослідження зумовлена потребою своєчасного подолання онтогенетичних порушень мовлення у дітей раннього віку, що впливають на їхній когнітивний і соціальний розвиток. Мета роботи полягає в обґрунтуванні інтегративного підходу до раннього втручання та визначенні його практичного потенціалу. Досліджено взаємозв’язок сензитивних періодів і стратегій корекції, виявлено проблеми діагностики та доступності допомоги. Доведено ефективність міждисциплінарної взаємодії. Перспективи пов’язані зі створенням стандартів і цифрових платформ.
Посилання
Horbunova, T.M. (2023). Vyznachennia stanu motornogo rozvytku ditei serednoho doshkilnoho viku iz ZNM II rivnia movlennievoho rozvytku [Assessment of motor development in preschool children with level II general speech underdevelopment]. System of education and upbringing of children with special educational needs: past experience – future perspective (pp. 353–356). Kharkiv, Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/69046698-c2d0-479d-8bc7-cf5d9c7a5efe/content (Accessed 08 Mar. 2025). [in Ukrainian].
Lopatynska, N.A. (2020). Problema diahnostyky i korektsii komunikatyvno-movlennievoi diialnosti u ditei doshkilnoho viku iz movlennievym dyzontohenezom: vitchyznianyi dosvid [The problem of diagnosing and correcting communicative-speech activity in preschool children with speech dysontogenesis: national experience]. Bulletin of the National University “Chernihiv Collegium” named after T. H. Shevchenko, No. 162(6), pp. 80–84. DOI: 10.5281/zenodo.3731008. [in Ukrainian].
Lutsko, K.V. & Dubovyk, O.M. (2021). Ontohenetychni zakonomirnosti ovolodinnia dytynoiu skladorytmichnymy osoblyvostiamy movlennia [Ontogenetic patterns of mastering rhythmic-syllabic features of speech by a child]. Scientific Journal of Dragomanov National Pedagogical University. Series 19. Special Education and Psychology, No. (41), pp. 92–100. DOI: 10.31392/NPU-nc.series19.2020.41.13 [in Ukrainian].
Milevska, O. (2021). Formuvannia emotyviv u molodshykh shkoliariv iz zahalnym nedorozvynenniam movlennia: psykholohichnyi i linhvodydaktychnyi pidkhody [Formation of emotives in younger schoolchildren with general speech underdevelopment: psychological and linguodidactic approaches]. Topical Issues of the Humanities, No. 39(2), pp. 249–254. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-2-40. [in Ukrainian].
Tabaka, O. (2021). Rozvytok movlennia doshkilniat kriz pryzmu pohliadiv vitchyznianykh pedahohiv [Development of preschool children’s speech through the prism of domestic pedagogical views]. Youth and market, No. 11(197), pp. 175–179. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.252928. [in Ukrainian].
Alduais, A., Almaghlouth, S., Alfadda, H. & Qasem, F. (2022). Biolinguistics: A scientometric analysis of research on (children’s) molecular genetics of speech and language (disorders). Children, No. 9(9), 1300. DOI: https://doi.org/10.3390/children9091300.
Anoško, L. (2019). Fine motor skills development in preschool-age children with speech and language disorders. Innovations, Technologies and Research in Education, No. 1, pp. 393–404. DOI: https://doi.org/10.22364/atee.2019.itre.27.
Geva, S. & Fernyhough, C. (2019). A penny for your thoughts: Children’s inner speech and its neuro-development. Frontiers in Psychology, 10, 1708. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01708.
Kent, R. D. (2023). Handbook on children’s speech: Development, disorders, and variations. Plural Publishing. 495 p. Available at: https://surl.li/vkagsl (Accessed 08 Mar. 2025).
Khrypun, D. (2024). Vocabulary development in the process of ontogenetic development of the child. Scientific Journal of Polonia University, No. 64(3), pp. 212–216. DOI: https://doi.org/10.23856/6427.
Maassen, B. & Terband, H. (2024). Toward process-oriented, dimensional approaches for diagnosis and treatment of speech sound disorders in children: Position statement and future perspectives. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, No. 67(10S), pp. 4115–4136. DOI: https://doi.org/10.1044/2024_JSLHR-23-00591.
Maciak, M., Koszela, K., Beniuk, A. & Woldańska-Okońska, M. (2024). The assessment of postural–motor, coordination, and reflex functions in children and adolescents with a history of premature verticalization and ontogeny disorders in their first year of life. Children, No. 11(9), 1071. DOI: https://doi.org/10.3390/children11091071.
Martynenko, I., Chorna, H., Omelchenko, M., Shulzhenko, D., Leniv, Z. & Khrypun, D. (2022). Neuropsychological features of motivational and volitional readiness for school of six-year-old children with general speech underdevelopment. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, No. 13(3). DOI: 10.18662/brain/13.3/363
Shriberg, L.D., Strand, E.A., Jakielski, K.J. & Mabie, H.L. (2019). Estimates of the prevalence of speech and motor speech disorders in persons with complex neurodevelopmental disorders. Clinical Linguistics & Phonetics, No. 33(8), pp. 707–736. DOI: https://doi.org/10.1080/02699206.2019.1595732.
Simon, C. (2020). The ontogenetic evolution of verbal behavior. European Journal of Behavior Analysis, No. 21(2), pp. 364–381. DOI: https://doi.org/10.1080/15021149.2019.1710034
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.