ІНТЕГРАТИВНИЙ ПІДХІД ДО РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ В ЛОГОПСИХОЛОГІЧНІЙ КОРЕКЦІЇ ОНТОГЕНЕТИЧНИХ ПОРУШЕНЬ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344565

Ключові слова:

рання діагностика; сензитивні періоди; мовленнєвий розвиток; когнітивна регуляція; міждисциплінарна взаємодія; нейропсихологічна стимуляція; формування мовленнєвої функції.

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена потребою своєчасного подолання онтогенетичних порушень мовлення у дітей раннього віку, що впливають на їхній когнітивний і соціальний розвиток. Мета роботи полягає в обґрунтуванні інтегративного підходу до раннього втручання та визначенні його практичного потенціалу. Досліджено взаємозв’язок сензитивних періодів і стратегій корекції, виявлено проблеми діагностики та доступності допомоги. Доведено ефективність міждисциплінарної взаємодії. Перспективи пов’язані зі створенням стандартів і цифрових платформ.

Біографії авторів

Оксана Кас’яненко

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної та спеціальної освіти Мукачівського державного університету

Таїса Ямчук

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Мукачівського державного університету

Христина Барна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної та спеціальної освіти Мукачівського державного університету

Посилання

Horbunova, T.M. (2023). Vyznachennia stanu motornogo rozvytku ditei serednoho doshkilnoho viku iz ZNM II rivnia movlennievoho rozvytku [Assessment of motor development in preschool children with level II general speech underdevelopment]. System of education and upbringing of children with special educational needs: past experience – future perspective (pp. 353–356). Kharkiv, Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/69046698-c2d0-479d-8bc7-cf5d9c7a5efe/content (Accessed 08 Mar. 2025). [in Ukrainian].

Lopatynska, N.A. (2020). Problema diahnostyky i korektsii komunikatyvno-movlennievoi diialnosti u ditei doshkilnoho viku iz movlennievym dyzontohenezom: vitchyznianyi dosvid [The problem of diagnosing and correcting communicative-speech activity in preschool children with speech dysontogenesis: national experience]. Bulletin of the National University “Chernihiv Collegium” named after T. H. Shevchenko, No. 162(6), pp. 80–84. DOI: 10.5281/zenodo.3731008. [in Ukrainian].

Lutsko, K.V. & Dubovyk, O.M. (2021). Ontohenetychni zakonomirnosti ovolodinnia dytynoiu skladorytmichnymy osoblyvostiamy movlennia [Ontogenetic patterns of mastering rhythmic-syllabic features of speech by a child]. Scientific Journal of Dragomanov National Pedagogical University. Series 19. Special Education and Psychology, No. (41), pp. 92–100. DOI: 10.31392/NPU-nc.series19.2020.41.13 [in Ukrainian].

Milevska, O. (2021). Formuvannia emotyviv u molodshykh shkoliariv iz zahalnym nedorozvynenniam movlennia: psykholohichnyi i linhvodydaktychnyi pidkhody [Formation of emotives in younger schoolchildren with general speech underdevelopment: psychological and linguodidactic approaches]. Topical Issues of the Humanities, No. 39(2), pp. 249–254. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-2-40. [in Ukrainian].

Tabaka, O. (2021). Rozvytok movlennia doshkilniat kriz pryzmu pohliadiv vitchyznianykh pedahohiv [Development of preschool children’s speech through the prism of domestic pedagogical views]. Youth and market, No. 11(197), pp. 175–179. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.252928. [in Ukrainian].

Alduais, A., Almaghlouth, S., Alfadda, H. & Qasem, F. (2022). Biolinguistics: A scientometric analysis of research on (children’s) molecular genetics of speech and language (disorders). Children, No. 9(9), 1300. DOI: https://doi.org/10.3390/children9091300.

Anoško, L. (2019). Fine motor skills development in preschool-age children with speech and language disorders. Innovations, Technologies and Research in Education, No. 1, pp. 393–404. DOI: https://doi.org/10.22364/atee.2019.itre.27.

Geva, S. & Fernyhough, C. (2019). A penny for your thoughts: Children’s inner speech and its neuro-development. Frontiers in Psychology, 10, 1708. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01708.

Kent, R. D. (2023). Handbook on children’s speech: Development, disorders, and variations. Plural Publishing. 495 p. Available at: https://surl.li/vkagsl (Accessed 08 Mar. 2025).

Khrypun, D. (2024). Vocabulary development in the process of ontogenetic development of the child. Scientific Journal of Polonia University, No. 64(3), pp. 212–216. DOI: https://doi.org/10.23856/6427.

Maassen, B. & Terband, H. (2024). Toward process-oriented, dimensional approaches for diagnosis and treatment of speech sound disorders in children: Position statement and future perspectives. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, No. 67(10S), pp. 4115–4136. DOI: https://doi.org/10.1044/2024_JSLHR-23-00591.

Maciak, M., Koszela, K., Beniuk, A. & Woldańska-Okońska, M. (2024). The assessment of postural–motor, coordination, and reflex functions in children and adolescents with a history of premature verticalization and ontogeny disorders in their first year of life. Children, No. 11(9), 1071. DOI: https://doi.org/10.3390/children11091071.

Martynenko, I., Chorna, H., Omelchenko, M., Shulzhenko, D., Leniv, Z. & Khrypun, D. (2022). Neuropsychological features of motivational and volitional readiness for school of six-year-old children with general speech underdevelopment. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, No. 13(3). DOI: 10.18662/brain/13.3/363

Shriberg, L.D., Strand, E.A., Jakielski, K.J. & Mabie, H.L. (2019). Estimates of the prevalence of speech and motor speech disorders in persons with complex neurodevelopmental disorders. Clinical Linguistics & Phonetics, No. 33(8), pp. 707–736. DOI: https://doi.org/10.1080/02699206.2019.1595732.

Simon, C. (2020). The ontogenetic evolution of verbal behavior. European Journal of Behavior Analysis, No. 21(2), pp. 364–381. DOI: https://doi.org/10.1080/15021149.2019.1710034

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті