ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ ТА ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344568Ключові слова:
логіко-математична компетентність; інформаційні комп’ютерні технології (ІКТ); гейміфікація; алгоритмічне мислення; дошкільна, початкова, загальна середня освіта; діти дошкільного віку, учні, школярі; наочність; інтерактивна дошка; онлайн сервіси; онлайн-тренажери; цифрові інструменти; освітній процес; освітні платформи; інтерактивні курси.Анотація
У статті розглянуто основні методичні підходи інтеграції логіко-математичної компетентності дошкільників та школярів засобами використання інформаційних комп’ютерних технологій. Проведено аналіз теоретичних праць вітчизняних та зарубіжних фахівців з цієї проблематики. Застосовано системний та діяльнісний підходи. Використано методи аналізу та моделювання для вивчення дидактичного потенціалу ІКТ (гейміфікація, AR/VR, середовища блочного кодування) як інструменту для розвитку ключових логічних операцій (аналіз, синтез, класифікація, алгоритмізація). Обґрунтовано, що ІКТ є стратегічним засобом для подолання формалізації математичного навчання та забезпечення індивідуалізації освітнього процесу. Визначено, що гейміфікація та інтерактивні додатки ефективно розвивають первинні логічні навички у дошкільників, тоді як середовища кодування та моделювання формують алгоритмічне мислення у дошкільнят та школярів. Доведено, що системна інтеграція ІКТ сприяє формуванню цілісного логіко-математичного світогляду та є ключовою умовою підготовки до життя в умовах технологічного суспільства. Результати статті можуть бути використані для розробки наступної методики використання ІКТ-засобів, створення освітніх ресурсів нового покоління та підвищення кваліфікації педагогів і вихователів.
Посилання
Harbych-Moshora, O., Olshanetskyi, A. & Moshora V. (2024). Dystantsiina osvita v novii ukrainskii shkoli: innovatsii ta vyklyky u vykladanni informatyky [Distance education in the new Ukrainian school: innovations and challenges in teaching computer science]. Youth & market, No. 7–8/227–228. pp. 106–114. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305814 [in Ukrainian].
Hevko, O. (2023). Informatsiyni tekhnolohiyi u zakladakh vyshchoyi osvity [Information technology in higher education institutions]. Drohobych, 242 p. [in Ukrainian].
Hevko, O. & Voznyak, O. (2020). Formuvannya lohiko-matematychnykh uyavlen ditey doshkilnoho viku yak osnova alhorytmichnoho myslennya molodshoho shkolyara [Formation of logical-mathematical ideas of preschool children as the basis of algorithmic thinking of a younger schoolchild]. Raising children and youth: theory and practice: collection of scientific works. (Ed.). Oresta Karpenko. Drohobych, pp. 31–37. [in Ukrainian].
Hevko, O. & Dutko, O. (2019). Pedahohichni shlyakhy lohiko-matematychnoho rozvytku ditey starshoho doshkilnoho viku [Pedagogical ways of logical-mathematical development of children of senior preschool age]. Youth & market. No. 10(177). pp. 60–64. Available at: https://readpaper.com/paper/3082304401 [in Ukrainian].
Hevko, O. (2021). Kompyuterni tekhnolohiyi u roboti z ditmy doshkilnoho viku [Computer technologies in work with preschool children]. A teaching and methodological manual for students of the specialty “Preschool education”. Drohobych, 263 p. [in Ukrainian].
Hurevych, R.S. (2012). Vykorystannya sotsialnykh merezh internetu u vzayemodiyi pedahohiv i studentiv [The use of social networks in the interaction of teachers and students]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. Vol. 29. pp. 49–54. [in Ukrainian].
Kryva, M. & Batih, H. (2025). Orhanizatsiya osvitnoho protsesu u dystantsiynykh shkolakh Ukrayiny [Organization of the educational process in distance schools of Ukraine]. Youth & market. 2025. No. 5–6/237–238. pp. 153–158. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305814. [in Ukrainian].
Tomenyuk, R.I. (2022). Dydaktychni osoblyvosti vykorystannya IKT v protsesi lohiko-matematychnoho rozvytku ditey doshkilnoho viku [Didactic features of using ICT in the process of logical and mathematical development of preschool children]. Aktualni problemy doshkilnoyi osvity: dosvid, realiyi, sohodennya ta perspektyvy – Current problems of preschool education: experience, realities, present and prospects : Collection of abstracts of speeches of participants of the scientific and practical conference (with international participation) (Rivne, September 23, 2022) / editor-in-chief and editor-in-chief L. B. Melnychuk; Ministry of Education and Science of Ukraine; Academician Stepan Demyanchuk State University of Education and Science. Rivne, 2023. pp. 136–141. [in Ukrainian].
Tsymbalyuk, O.L. (2013). Vykorystannya IKT u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [The use of ICT in preschool educational institutions]. Pedagogical search. No. 3. pp. 36–41. [in Ukrainian].
Chervynska, O. (2021). Informatsiyni tekhnolohiyi – v osvitniy protses [Information technologies – in the educational process]. Preschool education. No. 1. pp. 12–13. [in Ukrainian].
Lukianchuk, A., Yefimov, D., Biletska, O., Hrytsenko, A. & Hevko, O (2022). Organization of Independent Work of Students of Higher Pedagogical Universities of Ukraine by Means of Moodle. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, Vol. 22. No.7, July. pp. 421−426. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.7.52 ISSN / eISSN:1646-3692 Web of Science. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.