УКРАЇНОЗНАВЧИЙ ВЕКТОР ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344572

Ключові слова:

українознавча компетентність; українознавче спрямування професійної підготовки; українська фортепіанна музика.

Анотація

У статті розглянуто оновлення змісту професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва на засадах україноцентризму. Наголошено на ціннісно-смисловому наповненні українознавчого змісту як інтегрального фактора освітнього процесу. Підкреслено компетентнісний потенціал українознавчої складової фахової підготовки та представлено авторське тлумачення сутності українознавчої компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Акцентовано увагу на українознавчому потенціалі української фортепіанної музики, необхідності включення до навчального педагогічного репертуару творів українських композиторів, спадщину яких було частково втрачено чи заборонено.

Біографії авторів

Тетяна Дуда

викладач гри на інструменті, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист Відокремленого структурного підрозділу “Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету”

Лідія Остап’юк

викладач диригентсько-хорових дисциплін,  спеціаліст вищої категорії, викладач-методист Відокремленого структурного підрозділу “Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету”

Світлана Хомин

викладач постановки голосу, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист Відокремленого структурного  підрозділу “Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету”

Посилання

Bekh, I.D. (2009). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu u pedahohitsi [The theoretical and practical significance of the competency-based approach in pedagogy]. Education and culture. No. 12. pp. 5–7. [in Ukrainian].

Boiko, S. (2022). Formuvannia natsionalnoi identychnosti ukrainskoi molodi v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny [The formation of national identity among Ukrainian youth in the context of the Russian-Ukrainian war]. Ukrainian Studies Almanac. Vol. 30. pp. 17–22. [in Ukrainian].

Voropaeva, T. & Averianova, N. (2023). Ukrainska versiia stratehii «rozumnoi syly»: informatsiini ta osvitno-vykhovni aspekty. Innovatsii ta naukovyi potentsial svitu [The Ukrainian version of the “smart power” strategy: informational and educational aspects]. Innovation and scientific potential of the world. Proceedings of the Conference Title International Center for Scientific Research. April 21. Kyiv. pp. 99–104. [in Ukrainian].

Dikun, I. &Kachur, M. (2025). Formuvannia natsionalno-kulturnoi identychnosti maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva v protsesi praktychnoi pidhotovky [Formation of national and cultural identity of future music teachers in the process of practical training]. Youth & market. No. 3 (235), pp. 145–150. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” (2017). [About education]. Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/law/2231/ [in Ukrainian].

Komarovska, O.A. (2024). Orhanizatsiia khudozhnoi komunikatsii v navchalnomu zmisti urokiv z mystetstva [Organization of artistic communication in the educational content of art lessons]. Artistic communication in virtual media space: content and organization of aesthetic education for schoolchildren: methodological guide. Ivano-Frankivsk. pp. 58–70. [in Ukrainian].

Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly (2016). [Conceptual foundations for secondary school reform]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Mykhaliuk, A. (2016). Formuvannia vykonavskoi kultury maibutnikh uchyteliv muzyky zasobamy ukrainskoho fortepiannoho mystetstva [Forming the performing culture of future music teachers through Ukrainian piano art]. Kyiv, 220 p. [in Ukrainian].

Nikolai, H. (2010). Muzychna fortepianna muzyka yak fenomen kultury ХХ stolittia [Piano music as a cultural phenomenon of the 20th century]. Ars inter Culturas. No. 1, pp. 121–132. [in Ukrainian].

Padalka, H.M. (2008). Pedahohika mystetstva (Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [Art education (Theory and methodology of teaching art disciplines)]. Kyiv, 271 p. [in Ukrainian].

Poberezhna, L.L. (2001). Rozvytok estetychnoi kultury studentiv muzychno-pedahohichnykh fakultetiv zasobamy ukrainskoi muzyky [Developing the aesthetic culture of music education students through Ukrainian music]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Shevniuk, O.L. (2003). Kulturolohichna osvita maibutnoho vchytelia: teoriia i praktyka [Cultural Education of Future Teachers: Theory and Practice]. Monograph. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті