ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛЬНОТ: МОЖЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344578

Ключові слова:

професійна спільнота; педагогічна взаємодія; професійний розвиток; освітнє середовище; інновації в освіті; педагогічне лідерство.

Анотація

У статті висвітлено роль педагогічних професійних спільнот у контексті трансформацій сучасної освіти. Проаналізовано історичні етапи становлення таких спільнот, визначено чинники, що впливають на залучення педагогів до професійної взаємодії, охарактеризовано форми діяльності (формальні й неформальні, офлайн та онлайн). Висвітлено роль педагогічних професійних спільнот як важливого чинника професійного розвитку вчителів у сучасному освітньому середовищі. Продемонстровано потенціал спільнот у впровадженні інновацій, підтримці педагогічного лідерства, формуванні культури рефлексії та професійного лідерства. Охарактеризовано основні виклики й бар’єри, а також перспективи розвитку професійних спільнот в умовах цифровізації освіти в Україні. Акцентовано на необхідності державної підтримки, цифрової трансформації та розбудови мережі професійних спільнот, як чинника підвищення якості професійного самовдосконалення педагога.

Біографія автора

Тетяна Мастеркова

викладач кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін КЗ “Житомирський ОІППО” ЖОР

Посилання

Bielavina, T.I. (2020). Pedahohichna spilnota yak chynnyk formuvannia zhyttievykh oriientyriv uchnivskoi ta studentskoi ukrainskoi molodi [Scientific notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Psychology]. Scientific notes of the Volodymyr Vernadskiy TNU. Series: psychology. Vol. 31 (70). No. 2. pp. 12–20. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.2/02. [in Ukrainian].

Kolomiiets, T.D. (2010). Merezhevi pedahohichni spilnoty yak resurs profesiinoho rozvytku pedahoha [Network pedagogical communities as a resource for professional development of a teacher]. Information technologies and innovative teaching methods in adult education. No. 24. pp. 375–379. Available at: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/4953. [in Ukrainian].

Babichenko, M., Lefstein, A. & Asterhan, C. (2024). Teacher collaborative inquiry into practice in school-based learning communities: The role of activity type. Learning, Culture and Social Interaction. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100852. [in English].

Chue, S., Teo, C. & Tan, S. (2020). Negotiating Objects of Activity for Teacher Learning in a Professional Learning Community. In Transforming Teaching and Learning in Higher Education. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-4980-9_5 [in English].

Goodyear, V.A. & Casey, A. (2013). Innovation with change: developing a community of practice to help teachers move beyond the “honeymoon” of pedagogical renovation. Physical Education and Sport Pedagogy. No. 20(2). pp. 186–203. DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2013.817012 [in English].

Jaramillo, S., Velasco, Ó., Ramírez, E. & Rosúa, F. (2025). Innovation in university science teaching through professional learning communities. Journal of Technology and Science Education. DOI: https://doi.org/10.3926/jotse.3115 [in English].

Liljekvist, Y., Randahl, A., Van Bommel, J. & Olin-Scheller, C. (2020). Facebook for Professional Development: Pedagogical Content Knowledge in the Centre of Teachers’. Online Communities. Scandinavian Journal of Educational Research. No. 65. pp. 723–735. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1754900. [in English].

Wellamn, B. (2001). Physical Place and Cyberplace: The Rise of Personalized Networking. International Journal of Urban and Regional Research. No. 25(2). pp. 227–252. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті