ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛЬНОТ: МОЖЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344578Ключові слова:
професійна спільнота; педагогічна взаємодія; професійний розвиток; освітнє середовище; інновації в освіті; педагогічне лідерство.Анотація
У статті висвітлено роль педагогічних професійних спільнот у контексті трансформацій сучасної освіти. Проаналізовано історичні етапи становлення таких спільнот, визначено чинники, що впливають на залучення педагогів до професійної взаємодії, охарактеризовано форми діяльності (формальні й неформальні, офлайн та онлайн). Висвітлено роль педагогічних професійних спільнот як важливого чинника професійного розвитку вчителів у сучасному освітньому середовищі. Продемонстровано потенціал спільнот у впровадженні інновацій, підтримці педагогічного лідерства, формуванні культури рефлексії та професійного лідерства. Охарактеризовано основні виклики й бар’єри, а також перспективи розвитку професійних спільнот в умовах цифровізації освіти в Україні. Акцентовано на необхідності державної підтримки, цифрової трансформації та розбудови мережі професійних спільнот, як чинника підвищення якості професійного самовдосконалення педагога.
Посилання
Bielavina, T.I. (2020). Pedahohichna spilnota yak chynnyk formuvannia zhyttievykh oriientyriv uchnivskoi ta studentskoi ukrainskoi molodi [Scientific notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Psychology]. Scientific notes of the Volodymyr Vernadskiy TNU. Series: psychology. Vol. 31 (70). No. 2. pp. 12–20. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.2/02. [in Ukrainian].
Kolomiiets, T.D. (2010). Merezhevi pedahohichni spilnoty yak resurs profesiinoho rozvytku pedahoha [Network pedagogical communities as a resource for professional development of a teacher]. Information technologies and innovative teaching methods in adult education. No. 24. pp. 375–379. Available at: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/4953. [in Ukrainian].
Babichenko, M., Lefstein, A. & Asterhan, C. (2024). Teacher collaborative inquiry into practice in school-based learning communities: The role of activity type. Learning, Culture and Social Interaction. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100852. [in English].
Chue, S., Teo, C. & Tan, S. (2020). Negotiating Objects of Activity for Teacher Learning in a Professional Learning Community. In Transforming Teaching and Learning in Higher Education. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-4980-9_5 [in English].
Goodyear, V.A. & Casey, A. (2013). Innovation with change: developing a community of practice to help teachers move beyond the “honeymoon” of pedagogical renovation. Physical Education and Sport Pedagogy. No. 20(2). pp. 186–203. DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2013.817012 [in English].
Jaramillo, S., Velasco, Ó., Ramírez, E. & Rosúa, F. (2025). Innovation in university science teaching through professional learning communities. Journal of Technology and Science Education. DOI: https://doi.org/10.3926/jotse.3115 [in English].
Liljekvist, Y., Randahl, A., Van Bommel, J. & Olin-Scheller, C. (2020). Facebook for Professional Development: Pedagogical Content Knowledge in the Centre of Teachers’. Online Communities. Scandinavian Journal of Educational Research. No. 65. pp. 723–735. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1754900. [in English].
Wellamn, B. (2001). Physical Place and Cyberplace: The Rise of Personalized Networking. International Journal of Urban and Regional Research. No. 25(2). pp. 227–252. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.