ПОТЕНЦІАЛ ГЕЙТКІПЕРА У СУПЕРВІЗІЙНОМУ СУПРОВОДІ ПРАВНИЧОЇ ОСВІТИ (ПЕРШИЙ БАКАЛАВРСЬКИЙ РІВЕНЬ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344583

Ключові слова:

супервізія; наставництво; наукова школа; дослідження; практика; освітня програма; гейткіпер; професійна етика; доброчесність.

Анотація

У статті автором розкрито характеристики ролі гейткіпера, можливості і ризики, що впливають на якість освіти у галузі права на першому бакалаврському рівні вищої освіти. Автор звернув увагу на неоднозначність супервізійного супроводу у правничій освіті. На основі вивчення освітньої програми “Право” проаналізовано зміст компетентностей і очікуваних програмних результатів для підготовки і реалізації завдань супервізії у широкому значенні професійної підтримки, консультування, супроводу у вирішенні практичних завдань. У статті зазначено про те, що в умовах інтенсивного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, технологізації сервісів і застосунків для освітнього процесу особлива увага має спрямовувати на реалізацію ризик-орієнтованого підходу і дотримання світових етичних стандартів фахівця у галузі права під час теоретичного навчання і реалізації програм виробничих практик. Автором привернено увагу до приписів Міжнародної асоціації юристів (ІВА) щодо поведінки у соціальних мережах для юридичних професій: незалежність, доброчесність, відповідальність, конфіденційність, зміцнення довіри до професії у суспільстві, корпоративна політика. Роль гейткіпера, за пропозицією автора, може передбачати такі елементи супервізійного супроводу, як: високий рівень професіоналізму і доброчесна репутація викладача, наукового керівника, методиста, керівника юридичної клініки, фахова відповідність (курсова підготовка чи формальна освіта з ключовими компетентностями супервізії), успішні практики особистісного гейткіперства (дотримання балансу суворого дотримання верховенства права, професійні зобов’язання перед Законом і суспільством, правом на конфіденційність клієнтів), системна підтримка актуальних знань і компетентностей у галузі права, супервізії, соціальних, поведінкових наук.   Визначено потенціал ролі гейткіпера у супервізійному супроводі правничої освіти у межах юридичної деонтології, корпоративного менеджменту і адміністрування, професійної, загальної і цифрової етики, академічної доброчесності та кібергігієни. Перспективним напрямом подальшого дослідження заявленої у назві статті теми визначено імплементацію практик гейткіперів – представників наукових правничих шкіл. Останні автором розглядаються в розумінні підтвердження унікальності освітніх програм вищої освіти у галузі права.

Біографія автора

Максим Вейтас

аспірант кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Batyrhareieva, V., Vorozhbit-Horbatiuk, V. & Yevtieieva, D. (2023). Binarni zaniattia u protsesi realizatsii ONP “Pravo” [Binary classes in the process of implementing the “Law” ONP] at the Academicial Stashis scientific reserch institute for the study of crime problems National Academy of Law sciences of. Youth & market, No. 8(216). S. 28–34. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.289415 Available at: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/289415 [in Ukrainian].

Ievropeiska khartiia doslidnykiv (2017). [European charter of researchers]. Employment Code of Scientific Workers. Translation: I. Degtyarova. 25 p. Available at: https://euraxess.ec.europa.eu/sites/default/files/brochures/charter_code_ukranian.pdf [in Ukrainian].

Zelenska, L.D. (2023). Korporatyvna kultura yak zasib udoskonalennia marketynhovoi diialnosti orhanizatsii [Corporate culture as a means of improving the marketing activities of an organization]. Prospects of modern science and education: Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference, Stockholm, February No. 7–10. pp. 23–24. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10095 [in Ukrainian].

Zelenska, L.D. (2021). Fenomenolohiia poniattia “Pedahohichne supervizorstvo” [Phenomenology of the concept of “Pedagogical Supervision”]. Spiritual and Intellectual Education and Training of Youth in the 21st Century: International Periodical Collection of Scientific Proceedings. Kharkiv, Vol. 3. pp. 327–330. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10082 [in Ukrainian].

Osvitnia prohrama dlia pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia za spetsialnistiu D8 Pravo (2025). [Ducational program for the preparation of applicants for higher education of the first (bachelor’s) level in the specialty D8 Law]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody. Available at: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_bakalavr/2025/Pravo.pdf (Accessed 02.10.2025) [in Ukrainian].

Sobchenko, T.M. & Zelenska, L.D. (2023). Kouchynhovi tekhnolohii v osviti [Coaching technologies in education]. Methodological Recommendations for Seminars and Independent Work on Selective Subjects for Applicants of the First (Bachelor’s) Level of Higher Education. Kharkiv, 27 p. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/13569 [in Ukrainian].

IBA launches new project examining the role of lawyers as ethical gatekeepers (2022). Thursday 2 June. Available at: https://www.ibanet.org/IBA-launches-new-project-examining-the-role-of-lawyers-as-ethical-gatekeepers [in English].

IBA Practical Guide on Business and Human Rights for Business Lawyers Adopted by a resolution of the IBA Council 28 May 2016 International Bar Association. Available at: https://www.ibanet.org/MediaHandler?id=d6306c84-e2f8-4c82-a86f-93940d6736c4 [in English].

Luniachek, V., Ruban, N., Zelenska, L. & Varenko, T. (2021). Cultivating Intellectual Property Rights Competence in Teachers in Ukraine: Attitude, Challenges, Solutions. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. Vol. 13, іs. 4. pр. 483–508. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10071 [in English].

Panel 10: Lawyers as enablers or gatekeepers? (2023). Planning the IBA’s work in the sphere of legal ethics and anti-corruption. Wednesday 14 June (1545–1645). 19th Annual IBA Anti-Corruption Conference. 13–14 Jun. Available at: https://www.ibanet.org/conference-details/CONF2335 (Accessed 02.10.2025) [in English].

The Digital Markets Act: ensuring fair and open digital markets. 2024. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_en#:~:text=Digital%20Markets%20Act%20(DMA)%20overview,These%20companies%20have (Accessed 02.10.2025) [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті