ІНТЕГРАЦІЯ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ В ЕСТЕТИЧНОМУ ВИХОВАННІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345854

Ключові слова:

початкова освіта; мистецька освітня галузь; музичне мистецтво; образотворче мистецтво; природнича освітня галузь; соціальна і здоров’язбережувальна освітня галузь; естетичні цінності; інтеграція.

Анотація

Стаття спрямована на обґрунтування інноваційних підходів до інтеграції мистецької, природничої, соціальної і здоров’язбережувальної освітніх галузей у змісті початкової освіти як засобу естетичного виховання молодших школярів. Визначено педагогічні основи міжгалузевої інтеграції. Встановлено змістові точки перетину між освітніми галузями (мистецькою, природничою, соціальною і здоров’язбережувальною), що формують комплексну модель естетичного розвитку молодших школярів. Охарактеризовано можливості реалізації інтеграції у курсах “Я досліджую світ” та “Музичне мистецтво”. Узагальнено ефективні форми і методи інтегрованого естетичного виховання, а також виявлено очікувані результати інтегрованого естетичного виховання.

Біографії авторів

Валентина Матіяш

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Тетяна Гладюк

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Ірина Жаркова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Валентина Водяна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Voinalovych, V.V. (2021). Intehrovane navchannia u pochatkovii shkoli v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Integrated learning in primary school in the context of the New Ukrainian School]. Actual Problems in the System of Education. General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution, No. 1. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.15832 [in Ukrainian].

Honcharenko, Yu.V. (2009). Estetychne vykhovannia uchniv pochatkovykh klasiv u protsesi khoreohrafichnoi diialnosti [Aesthetic education of primary school pupils in the process of choreographic activity]. Candidate’s thesis. East Ukrainian National University named after V. Dahl). 245 p. [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State Standard of Primary Education]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/87-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A. (2012). Estetychni rehuliatyvy pedahohichnoi maisternosti [Aesthetic regulators of pedagogical mastery]. (Eds.). O.A. Dubaseniuk & N.H. Sydorchuk. Aesthetic education of children and youth: theory, practice, prospects of development. Zhytomyr, pp. 14–22. [in Ukrainian].

Kontseptsiia khudozhnio-estetychnoho vykhovannia uchniv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh ta Kompleksna prohrama khudozhnio-estetychnoho vykhovannia u zahalnoosvitnikh ta pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Concept of artistic and aesthetic education of pupils in general education institutions and the Comprehensive program of artistic and aesthetic education]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1_11290-04#Text [in Ukrainian].

Kuzmenko, V.U. (2013). Teoretychni zasady diahnostyky estetychnoi obdarovanosti ditei doshkilnoho viku [Theoretical foundations of diagnosing the aesthetic giftedness of preschool children]. Education and Development of Gifted Personality, No. 7(14), pp. 45–50. [in Ukrainian].

Larionova, N.B. & Streltsova, N M. (2018). Intehratyvnyi pidkhid: aktualnist, sutnist, osoblyvosti vprovadzhennia v umovakh pochatkovoi shkoly [Integrative approach: relevance, essence, and features of implementation in primary school]. Kharkiv, 76 p. [in Ukrainian].

Moskovchuk, L. (2018). Estetychne vykhovannia molodshykh shkoliariv yak chynnyk formuvannia dukhovnosti osobystosti [Aesthetic education of primary school pupils as a factor of spiritual development]. Collection of scientific papers, No. 25(2), 185–190. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2018-25-2.185-190 [in Ukrainian].

Osvitoriia. (2025). Derzhstandart pochatkovoi osvity: yaki novovvedennia [State standard of primary education: what innovations]. Available at: https://osvitoria.media/experience/derzhstandart-pochatkovoyi-osvity-yaki-novovvedennya [in Ukrainian].

Pryshchepa, O.P. (2025). Intehratsiia muzychnoho mystetstva u zmist humanitarnykh predmetiv pochatkovoi shkoly [Integration of musical art into the content of humanities in primary school]. Available at: https://surli.cc/ldaexw [in Ukrainian].

Prosina, O.V. (2007). Tekhnolohii intehrovanoho vykladannia predmetiv “Mystetstvo” ta “Khudozhnia kultura” v zahalnoosvitnii shkoli [Technologies of integrated teaching of “Art” and “Artistic Culture” subjects in general education school]. Luhansk, 200 p. [in Ukrainian].

Typova osvitnia prohrama, rozroblena pid kerivnytstvom Savchenko O.Ya. (2019). [Typical educational program developed under the supervision of O. Ya. Savchenko]. Kyiv, 210 p. Available at: https://drive.google.com/file/d/1utqBXEbQA5nnop6j7gCOuLOJiXOtfVTa/view [in Ukrainian].

Yakymchuk, A.Ya. & Kolupaieva, T.Ye. (2019). Nova ukrainska shkola: intehratsiinyi pidkhid u pochatkovii zahalnii osviti [The New Ukrainian School: Integrative approach in primary general education]. Kyiv, 120 p. [in Ukrainian].

Dewey, J. (1902). The Child and the Curriculum. Chicago: University of Chicago Press. 200 p. Available at: https://dn790003.ca.archive.org/0/items/childandcurricul00deweuoft/childandcurricul00deweuoft.pdf [in English].

Namukasa, S. (2024). Integrating arts into science curriculum for holistic education. Research Invention Journal of Research in Education, No. 4(3), pp. 46–49. DOI: https://doi.org/10.59298/RIJRE/2024/433741 [in English].

Sukhomlynsky, V. (2025). Vasyl Sukhomlynsky. The Holistic Educator. Available at: https://theholisticeducator.net/sukhomlynsky [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті