RECOMMENDATIONS FOR THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF ACADEMIC AND TEACHING STAFF
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.344557Ключові слова:
професійний розвиток; науково-педагогічні працівники; цифрові компетентності; педагогічна майстерність; академічна доброчесність; наукова діяльність; інноваційні технології; освіта дорослих; неперервне навчання; якість вищої освіти.Анотація
У статті розкрито основні напрями професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах трансформації суспільства, цифровізації освіти та зростання вимог до викладацької і дослідницької діяльності. Наголошено, що ефективність науково-педагогічної діяльності значною мірою залежить від здатності працівників своєчасно оновлювати знання, удосконалювати фахові компетентності, інтегрувати інноваційні підходи до викладання та досліджень. Обґрунтовано необхідність опанування цифрових інструментів, таких як платформи для відеозв’язку, дистанційного навчання, засоби автоматизації рутинних процесів, що забезпечує гнучкість і безперервність освітнього процесу.
Окреслено вимоги до сучасного науково-педагогічного працівника, серед яких – готовність до впровадження інновацій, розвиток педагогічної майстерності, вміння організовувати навчання та ін.. Акцентовано на необхідності особистісного саморозвитку, набуття досвіду, саморефлексії, формування міждисциплінарної обізнаності та гнучких навичок, зокрема емоційного інтелекту, лідерства, командної взаємодії. Зазначені якості забезпечують здатність адаптуватися до швидких змін і сприяють створенню сприятливого для розвитку освітнього середовища.
Виокремлено, що основні аспекти науково-дослідної діяльності включають участь у проєктах, написання наукових праць, дотримання академічної доброчесності, публікація результатів у вітчизняних і зарубіжних виданнях, представлення напрацювань на конференціях тощо. Наголошено на важливості розвитку методологічної компетентності науково-педагогічного працівника, що включає вміння формулювати проблему, мету, завдання, обирати методи, інтерпретувати результати дослідження. Вказано на роль науково-дослідної діяльності у професійному становленні фахівця. Особливу увагу приділено співпраці з іншими науковцями та етичним аспектам наукової та освітньої праці. Наведені рекомендації спрямовані на підвищення ефективності науково-педагогічної праці та формування конкурентоспроможного фахівця.
Посилання
Goleman, D. (2020). Emotional intelligence. London: Bloomsbury. p. 10 [in English].
United Nations Development Programme (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. Available at: https://www.undp.org/ukraine/publications/transforming-our-world-2030-agenda-sustainable-development [in English].
Bulvinska, O.I. & Kapralova, I.M. (2022). Vykorystannia masovykh vidkrytykh onlain-kursiv u profesiinomu rozvytku vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity [Use of MOOCs in the professional development of higher education teachers]. Information Technologies and Learning Tools, No. 88(2), pp. 273–290. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4568 [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. (2010). Pedahohichni doslidzhennia: Metodolohichni porady molodym naukovtsiam [Pedagogical research: Methodological guidance for young scholars]. Kyiv–Vinnytsia: TOV firma “Planer”. pp. 19–20. [in Ukrainian].
Hrant: kerivnytstvo do dii: posibnyk [Grant: A practical guide]. (2024). Zaporizhzhia: FOP Odnoroh T.V. Available at: https://www.researchgate.net/publication/378129556_Grant_kerivnictvo_do_dii [in Ukrainian].
Zhabenko, O. (2019). Profesiinyi rozvytok naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv universytetiv Ukrainy: osoblyvosti orhanizatsii otsiniuvannia [Professional development of academic staff at Ukrainian universities: features of assessment organization]. Young Scientist, No. 8(72), pp. 234–240. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-8-72-50 [in Ukrainian].
Ziaziun, I. (2021). Pedahohichna maisternist [Pedagogical excellence]. Encyclopedia of Education, p. 717. [in Ukrainian].
Nychkalo, N., Lazarenko, N. & Hurevych, R. (2022). Informatyzatsiia ta tsyfrovizatsiia suspilstva v XXI stolitti: novi vyklyky dlia zakladiv vyshchoi osvity [Informatization and digitalization of society in the 21st century: new challenges for higher education institutions]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology Theory Experience Problems, No. 60, pp. 17–29. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-17-29 [in Ukrainian].
Piddiachyi, V.M. (2022). Rozvytok hnuchkykh navychok fakhivtsiv v umovakh zmin rynku pratsi [Development of soft skills under changing labor market conditions]. Youth & market, No. 7(205), pp. 77–83. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733000/ [in Ukrainian].
Piddiachyi, M.I. (2019). Sotsialno-profesiinyi rozvytok: kompetentnisno oriientovane navchannia starshoklasnykiv [Socio-professional development: competence-based learning for high school students]. Collection of theses of the 1st All-Ukrainian scientific and practical internet conference “Competence-oriented teaching: challenges and prospects” (Kyiv, September 30, 2019), p. 114. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/717295/1/Піддячий%20М.І._ТезиІнтернетКонференціяІП_30092019.pdf [in Ukrainian].
Profesionalizatsiia pedahohichnoho personalu u sferi osvity doroslykh v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity: teoretyko-metodychnyi aspekt [Professionalization of teaching staff in adult education in formal and non-formal contexts: theoretical-methodological aspect]. (2022). Monograph. Kyiv: Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the NAES of Ukraine, p. 391. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735119/1/Monograph_professionalization_2022.pdf [in Ukrainian].
Semenoh, O. M. (2010). Kultura naukovoi ukrainskoi movy: navch. posib. [The culture of scientific Ukrainian language: a textbook]. Kyiv: VC “Akademiia”. pp. 81–106, 115 [in Ukrainian].
Sorochan, T.M. (2023). Pro doslidzhennia problemy transformatsii profesiinoho rozvytku pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh vidkrytoho universytetu pisliadyplomnoi osvity [On the transformation of professional development of academic staff in the context of open postgraduate education]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, No. 5(2), pp. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5235 [in Ukrainian].
Stepanets, I. (2021). Naukovo-metodychna kompetentnist naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv pedahohichnykh ZVO u diahnostychnomu vymiri [Scientific and methodological competence of academic staff in pedagogical HEIs in a diagnostic dimension]. Youth & market, No. 9(195). pp. 81–88. Available at: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243897 [in Ukrainian].
Tsyfrova kompetentnist naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv NAPN Ukrainy: analitychnyi zvit [Digital competence of researchers and academic staff of the NAES of Ukraine: analytical report]. (2024). Kyiv. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/39519/1/КОМПЕТ%20вчених%20НАПН-%20ver-FINAL.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.